L'herba és mortal. Els hòmens són mortals. Els hòmens són herba.(Bateson)

4 de febrer de 2017

Escola "Nova" 21: allò que callen

Deus coses que hem de saber (també) de l’Escola Nova 21:

1.-L’Escola Nova 21 no es regeix per principis democràtics. Gran part dels directors de les escoles adscrites al programa s’emparen en la LEC per convertir els seus postulats en indiscutibles i elegir a dit el seu professorat. Els principis ací descrits esdevenen dogmes, i qüestionar aquests porta a l’exclusió dels equips docents.

2.-El moviment que impulsa Escola Nova 21 no és un moviment de renovació pedagògica, sinó un moviment pedagogista. Això vol dir que no es basa en l’anàlisi de dades, el rigor o el resultat d’experiències similars en altres llocs, sinó que es basa en uns principis ideològics que es prenen com a vàlids a priori i que s’organitzen en un discurs pseudocientífic farcit de vocables de moda per vendre’s i enlluernar els desprevinguts.

3.-L’Escola Nova 21 oblida que el coneixement és valuós per sí mateix, i no només en la mesura en què es pot aplicar de manera “competencial” a situacions “concretes”. Això converteix aquest moviment en un moviment antiintel•lectualista: ni la música barroca, ni Kant, ni el Tirant, ni Copèrnic ni el Modernisme serveixen per a desenvolupar les competències que la “societat del segle XXI” suposadament demana.

4.-Darrere de l’Escola Nova 21, i els seus mecenes ho evidencien clarament, hi ha unes intencions plenament empresarials i polítiques. Empresarials perquè a través de la disfressa de la innovació i el progressisme, es formen individus idonis per aquest lobby: consumidors acrítics, treballadors fàcils d’adaptar a qualsevol exigència “organitzativa”. Polítiques? Insisteixen en què es pot fer més amb menys: se’ns vol fer creure que el secret està en les metodologies “avançades”.

5.-Escola Nova 21 oblida que un model similar va ser desterrat de llocs com Nova York pel fet que va espatllar l’ascensor social. En efecte, donant excessiu “protagonisme” a l’alumne agreuja les diferències d’origen amb què aquests alumnes acudeixen a l’escola. Vivim en un país en què l’ascensor social s’ha espatllat a partir de l’aplicació de la ideologia constructivista implantada amb la LOGSE: si bé a finals del segle XX un percentatge importantíssim de fills de famílies amb estudis primaris o mitjans accedia a la universitat (estudis superiors), aquest percentatge s’ha reduït de manera significativa (un 50%) amb els fills de l’actual sistema, els principis del qual pretén aprofundir Escola Nova XXI. (Font: Lacasa, sense comptar els immigrants)

6.-Escola Nova 21 opta per una metodologia que, segons els seus defensors seriosos, implica un coneixement de base consolidat (treball per projectes). Aquest coneixement de base no està encara ni assolit ni consolidat a l’educació primària, de manera que els nens vaguen d’uns coneixements a altres, la major part dels quals anecdòtics, sense cap tipus d’estructura. Tampoc se sistematitza el treball de les competències lectores i matemàtiques bàsiques, de manera que no es estrany que un nen acabe la primària sense saber llegir (si entenem que llegir no és només descodificar). Es diu interdisciplinar pel fet que proposa abolir les matèries, però en realitat és antidisciplinar, pel fet que en realitat no imparteix cap disciplina i impedeix establir-ne relacions.

7.- El Síndic de Greuges va advertir fa unes setmanes del perill de segregació que hi ha entre les diferents escoles públiques: aquestes noves pedagogies fan que la matrícula de els escoles que hi opten siga demandada per famílies benestants, que acaben desplaçant l’alumnat de famílies amb dificultats socials i econòmiques a altres centres “guettos”. En realitat, aquest fenomen no és un risc, és un objectiu ocult d’aquest programa: un pas previ per privatitzar la gestió d’aquestes escoles amb un suposat “model d’èxit”. No oblidem que l’avantprojecte de la LEC ja contemplava aquesta possibilitat, que es va retirar... de manera definitiva?

8.-Escola Nova 21 oblida que la societat del segle XXI és la societat de treballs precaris pagats a 2 € l’hora, de nens que han de quedar-se cuidant germans petits a casa perquè si no als pares els fan fora de la faena. I que per canviar això i no acceptar-ho com a inevitable cal una formació molt sòlida, una preparació ben gran en les diferents disciplines que permeta analitzar la realitat social, política i econòmica en què vivim i que, d’entrada, no aboque a l’alumnat a un fracàs anunciat a primer de l’ESO i a pidolar en el futur aquestes faenes precàries per poder, almenys, malviure. A ningú li escandalitza que l’alumnat actual, després de fer un batxillerat, no estiga preparat per seguir una carrera universitària??????? 

9.-Els models en què s’emmiralla Escola Nova 21 (llegiu Finlàndia) haurien d’estar en quarantena. En efecte, els seus resultats han estat davallant els darrers anys a PISA (resultats que, per altra banda, no podem ara deixar de banda ja que han estat l’excusa per col•locar-los al pòdium de la moda pedagògica). Aquests resultats han començat a davallar justament quan s’han rebaixat els curricula escolars i s’han començat a aplicar aquestes propostes pedagògiques i metodològiques, les quals arriben ací sempre esbiaixades per la premsa. A Finlàndia s’està produint el mateix procés que es va produir a Suècia a partir dels huitanta del segle passat. I ens empenyem a repetir l’error una i altra vegada!

10.-S’estan afanyant molt a convèncer-nos i a “escampar” el model. Sembla que els cou alguna cosa, i no sabem ben bé que és. Tenen a tota la premsa al seu servei – fins i tot aquest diari, no oblidem que també finançat per la Caixa- i utilitzen molts conceptes de moda actualment: creativitat, innovació... Per al segle XXI cal una preparació excel•lent en el camp tecnològic, científic, cada vegada més especialitzada, i la realitat s’obstina en fer-nos veure que cada vegada n’estem més lluny. Podem continuar vivint en aquesta bombolla de felicitat, però si volem pujar al carro del nou segle crec que hauríem de preocupar-nos d’estar al nivell d’aquells països el sistema educatiu dels quals si que estan aconseguint l’excel•lència: d’ells són les regnes del futur global.

Per últim, recomane la lectura del recull d'articles publicat ací:

1 comentari:

Anònim ha dit...

Hola, moltes gràcies per publicar aquesta entrada. La Sectorial d'Educació de la COS va publicar aquests articles sobre el tema:
1er article: https://coseducacio.wordpress.com/2016/11/08/el-cavall-de-troia-contra-lensenyament-public-es-diu-escola-nova-21/
2n article: http://laccent.cat/el-govern-de-junts-pel-si-afavoreix-lentrada-de-fundacions-privades-a-lensenyament/
3r article: http://espaifabrica.cat/index.php/economia/educacio/item/1054-un-projecte-de-boires-i-fums-per-desmuntar-l%E2%80%99escola-igualit%C3%A0ria

Estem fent una campanya aquest curs per donar arguments i crear debat entorn d'aquesta proposta d'innovació. Hem contactat amb altres pesones que han expressat públicament els seus dubtes, i tenim la intenció de publicar un recull en format imprès. Et volem demanar si estaries interessat en què aparegui aquests 10 punts, que són un bon resum.

Moltes gràcies d'avançat.( educacio@sindicatcos.cat )